Zato je potrebno da se naoružate dobrom idejom, energijom, vremenom i novčanim resursima.

Dobra poslovna ideja je kamen temeljac uspešnog “start up” biznisa. Ali, bez dobrog biznis plana postoji velika šansa da će se sve završiti samo na njoj. Prva, najveća i najozbiljnija greška je početi posao a da biznis plan nije ni napisan.

Često, usled nedostatka iskustva u pisanju, potrebnog ekonomskog predznanja, ali i straha od pisanja, budući preduzetnici koji imaju dobru ideju izbegavaju da je razrađenu stave na papir. Svaki biznis, bez obzira na to koliko je velik, mora da ima plan. Njime se postavljaju ciljevi budućeg poslovanja i pokazuje kako da biznis iz prošlosti, preko sadašnjosti stigne do željene budućnosti.

Kako bi se ideja razvila neophodno ju je postaviti u stvarno tržišno okruženje. Velika je verovatnoća da se ovde napravi druga greška. Obično se ne posvećuje dovoljno pažnje temeljnom planiranju i detaljnoj analizi realnih biznis šansi u tržišnom okruženju.

Za izradu biznis plana neophodno je izdvojiti vreme. Ne treba „brzati“ pisanje, ali ne postoji univerzalno pravilo koje govori koliko je vremena potrebno za pisanje plana. Ipak, treba računati da, kako pokazuje praksa, dobar biznis plan za male firme može da se napravi za 7 do 30 dana, dok je za velike korporacije koje planiraju ozbiljan poslovni poduhvat neophodno tome posvetiti i do tri meseca. 

Takođe, ne postoji univerzalna veličina biznis plana, tako da može da bude na nekoliko kucanih strana za male firme, ali i na više desetina kad su u pitanju velike korporacije.

Naredna bitna stvar je precizno odrediti vremenski period na koji se odnosi biznis plan. Trebalo bi da se pravi na period od jedne do pet godina, s tim da je period od pet godina uglavnom previše dugačak za firme u osnivanju ili tek osnovane.

Da bi se uspešno odgovorilo na sve nabrojane teze neophodno je da se maksimalno strpljivo i studiozno posveti razradi osmišljene poslovne ideje.

Jako je važno da biznis plan ne radite sami: naš tim stručnjaka u kompaniji Managemnet Consult strategies vam stoji na raspolaganju, kako bi bili sigurni da će Vaš biznis plan biti urađen kako treba. Spremni smo da se sa Vama sastanemo, saslušamo sve ideje i potrebe Vaše firme i napravimo biznis plan koji je funkcionalan.

Kako bi čuli kritički sud drugih i dobili određene preporuke poželjno je uključiti što više saradnika, odnosno najbližih ljudi iz vašeg okruženja i to različitih zvanja i delatnosti, naravno u koje imate poverenja.

Kada se, pridržavajući se svih navedenih pravila, konačno napiše biznis plan neophodno je biti svestan činjenice da je ovo osnovni i najvažniji dokument novoosnovanog preduzeća kreiran za duži vremenski period kojim su predviđeni svi naredni koraci poslovne aktivnosti.

Autor članka je Miljan Govedarica, vlasnik kompanije Management Consult Strategies

(Literatura korišćena pri izradi teksta: “Finansijski menadžment”, prof. dr Nenad M. Vunjak, Ekonomski fakultet Subotica, 2002.)