Obilje automobila na tržištu može biti jako zbunjujuće za prosečnog vozača. Mnogo karakteristika, sličnosti i razlika, razne veličine i oblici, motori različitih kubikaža, goriva različitih vrsta… Za vozača auto je kao beba. Zahteva vašu svakodevnu pažnju, ali vam i vraća u istoj meri kao glavno prevozno sredstvo 21. veka.

Ukoliko niste stručnjak za kola, sam proces kako utvrditi realno stanje automobila, bilo da ga kupujete ili proveravate stanje vašeg automobila na godišnjem nivou, može biti opipljiv teren za vas.

Ali i ukoliko imate auto koji nije više u funkciji, ne očajavajte. Kada su polovnjaci koji su za otkup u pitanju, najbolje bi bilo da se ne upuštate sami u akciju prodaje delova, već da zatražite pomoć od stručnjaka.

U daljem tekstu ćete imati priliku da saznate kako zapravo da sami utvrdite realno stanje automobila.

Dizel motor - kako proveriti?

Automobili sa dizel motorom su danas veoma popularni u Evropi i u proseku pređu 40.000 km godišnje. Kako je teško utvrditi koliko je prešao dizelaš, treba biti oprezan pri kupovini. Takozvani „dileri” često smanjuju kilometražu kako bi, žargonski rečeno, uvalili auto drugome.

Takozvane probne vožnje mogu biti jako korisne, pogotovo vožnja uzbrdicom. Ukoliko je sve u redu dok vozite uzbrdo, verovatno je da je motor u dobrom stanju. Ono što treba imati u vidu je da dizelaši troše manje, ali da su zahtevniji što se goriva tiče. Gorivo u Srbiji je najlošije gorivo u Evropi, a dizel automobili traže kvalitetno gorivo.

Postoji nekoliko caka koje vam mogu biti od pomoći. Naime, ukoliko auto vergla i loše startuje, to vam može biti jedan od znakova da kilomtreža možda nije ona koja je navedena. Takođe, na osnovu boje izduvnih gasova može se zaključiti u kakvom je stanju motor. Ukoliko je gas crne boje, veoma je verovatno da postoji problem sa sistemom za ubrizgavanje goriva. A ukoliko je gas plav, to je jedan od glavnih pokazatelja da nešto nije u redu sa motorom.

Benzinski motor - kako prepoznati loš?

Kada je benzinac u pitanju, veoma je bitno da auto ne cima, da nema naglih trzaja i oscilacija. Zvuk motora može govoriti mnogo o samom stanju automobila. Neobičan zvuk može biti pokazatelj da nešto nije u redu, te je važno na vreme otkriti uzrok i otkloniti ga, jer je sigurnost u vožnji na prvom mestu.

Takođe, pre probne vožnje obratite pažnju na stanje ulja. Kada startujete motor, ukoliko izlazi plavičast gas iz ulaza za proveru ulja, to može biti loš signal za auto. Ako je motor sveže opran, postoji mogućnost da se prikriva da ulje negde curi.

Obratite pažnju na spojeve motora. Ukoliko je silikon na njima providan, to verovatno znači da je motor otvaran. Takođe, papučica za gas govori više o stanju automobila nego što možete da pretpostavite. Naime, kada pritisnite papučicu i naglo je pustite, obrtaji treba da rastu i padaju postepeno.

Da li je kilometraža na automobilu vraćena ili ne?

Kada je auto stariji, a kilometraža mala, to može značiti jedino da je kilometraža smanjena namerno. Veoma je bitno da budete sigurni koliko je auto star i upoznate se sa istorijom modela automobila.

Danas je nemoguće utvrditi koliko je smanjena pređena kilometraža na skoro svim automobilima, izuzev Renault-a. To sve se ne radi u Srbiji, već na autoplacevima u inostranstvu (Nemačka, Francuska, Italija). Zatim, kada se uvoze u Srbiju, automobili se carine na tu vraćenu kilometražu. Stoga budite pažljivi.

Postoje načini kako možete utvrditi da li je navedena kilometraža istinita. Ukoliko je auto pohabaniji, kilometraža je veća i to je jedno od glavnih pravila. Samo održavanje vozila može biti veliki pokazatelj stanja automobila. I spoljašnji izgled i unutrašnjost automobila mnogo govore o pređenoj kilometraži. Obratite pažnju i na to kako izgledaju papučice za kvačilo, gas i kočnicu.

Stanje pneumatika je takođe bitno za utvrđivanje realnog stanja automobila. Na samom pneumatiku su ugravirane cifre koje pokazuju starost pneumatika (prve dve cifre pokazuju nedelju, a naredne dve godinu proizvodnje).

Ako se osećate nedovoljno spremno da sami uvrdite stanje automobila, postoje servisi koji se bave utvrđivanjem vraćene kilometraže.

Pri proveri realnog stanja automobila, bitno je biti realan i tražiti pomoć stručnijih ukoliko vam je nešto sumnjivo. Stoga, ako se upuštate u ovakvu akciju, naoružajte se strpljenjem i informacijama, te niko neće moći da vas zavara.